کشف بزرگ جیمز وب در اطراف یک ستاره جوان

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه و 59 ثانیه
زی سان: یک گروه بین المللی از ستاره شناسان از «تلسکوپ فضایی جیمز وب» برای مطالعه قرص گاز و غبار اطراف یک ستاره جوان و بسیار کم جرم استفاده کرده اند.
به گزارش «زی سان به نقل از ایسنا، نتایج این تحقیق بیشترین تعداد مولکول های دارای کربن را تا به امروز در چنین قرصی نشان می دهند. این یافته ها پیامد هایی را برای پی بردن به ترکیب بالقوه هر سیاره ای دارند که ممکن است در اطراف این ستاره تشکیل شود.
سیارات سنگی بیشتر از غول های گازی در اطراف ستاره های کم جرم تشکیل می شوند و همین ویژگی، آنها را به رایج ترین سیاره ها در اطراف رایج ترین ستاره های کهکشان ما تبدیل می کند. اطلاعات کمی در مورد شیمی چنین سیاره هایی وجود دارد که ممکن است شبیه به زمین یا بسیار متفاوت از آن باشند. ستاره شناسان امیدوارند با مطالعه کردن قرص های کهکشانی که چنین سیاراتی از آنها شکل می گیرند، بتوانند فرآیند تشکیل سیاره و ترکیبات سیاره ای حاصل از آن را درک کنند.
مطالعه کردن قرص های تشکیل دهنده سیاره در اطراف ستاره های کم جرم بسیار دشوار است، زیرا آنها کوچک تر و کم نورتر از قرص های اطراف ستاره های پرجرم هستند. برنامه «بررسی قرص فروسرخ میانی» (MINDS) با «دستگاه فروسرخ میانی» (MIRI)، با هدف بهره گرفتن از توانایی های منحصربه فرد جیمز وب انجام می شود تا یک پل را بین موجودی شیمیایی قرص ها و ویژگی سیارات فراخورشیدی ایجاد کند.
«آدیتیا عربهاوی» (Aditya Arabhavi) پژوهشگر «دانشگاه خرونینگن» (University of Groningen) در هلند و از اعضای این گروه پژوهشی توضیح داد: جیمز وب، حساسیت و وضوح طیفی بهتری برای تلسکوپ های فضایی فروسرخ پیشین دارد. این مشاهدات از زمین امکان پذیر نیست، زیرا انتشارات ساطع شده از قرص کهکشانی توسط جو سیاره ما مسدود می شوند.
این گروه پژوهشی، منطقه اطراف یک ستاره بسیار کم جرم موسوم به «ISO-ChaI ۱۴۷» را کاوش کردند که قدمت آن بین یک تا دو میلیون سال و جرم آن فقط ۰.۱۱ برابر خورشید است. طیفی که توسط دستگاه فروسرخ میانی جیمز وب آشکار شده، غنی ترین شیمی هیدروکربنی را آشکار می کند که تا به امروز در یک قرص پیش سیاره ای دیده شده است و به طور کلی ۱۳ مولکول گوناگون دارای کربن را در بر دارد. یافته های این گروه پژوهشی شامل نخستین تشخیص «اتان» (C۲H۶) در بیرون از منظومه شمسی و همچنین، کشف «اتیلن» (C۲H۴)، «پروپین» (C۳H۴) و «رادیکال متیل» (CH۳) هستند.
عربهاوی گفت: این مولکول ها پیشتر در منظومه شمسی ما از جمله در دنباله دار هایی مانند «دنباله دار چوریوموف گراسیمنکو» (۶۷P/Churyumov–Gerasimenko) و «سی/۲۰۱۴ کیو۲» (C/۲۰۱۴ Q۲) شناسایی شده اند. جیمز وب به ما فرصت داد تا بفهمیم این مولکول های هیدروکربنی نه تنها متنوع، بلکه فراوان هستند. شگفت انگیز است که ما اکنون می توانیم رقص این مولکول ها را در گهواره های سیاره ای ببینیم. این یک محیط تشکیل سیاره بسیار متفاوت با تصور معمول ماست.
به گفته پژوهشگران، نتایج این تحقیق پیامد های بسیاری را برای درک شیمی قرص درونی و سیاراتی دارند که ممکن است در آنجا تشکیل شوند. از آنجا که جیمز وب نشان داد گاز موجود در قرص کهکشانی بسیار غنی از کربن است، احتمالا کربن کمی در مواد جامد تشکیل دهنده سیارات باقی مانده و در نتیجه، سیارات شکل گرفته در آنجا ممکن است در نهایت کربن کمی داشته باشند.
«اینگا کمپ» (Inga Kamp)، پژوهشگر دانشگاه خرونینگن و از اعضای این گروه پژوهشی گفت: این ترکیب عمیقا متفاوت از ترکیبی است که ما در قرص های دارای مولکول های حامل اکسیژن مانند آب و دی اکسید کربن اطراف ستاره های خورشیدی می بینیم. این جرم مشخص می کند که چنین قرص های کهکشانی در یک سطح منحصربه فرد از اجرام قرار دارند.
«اگنس پرین» (Agnés Perrin) از «مرکز ملی تحقیق های علمی فرانسه» (CNRS) گفت: باورنکردنی است که ما می توانیم مولکول هایی را که روی زمین به خوبی می شناسیم، در جرمی شناسایی و اندازه گیری کنیم که بیش از ۶۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد.
این تحقیق، نیاز حیاتی دانشمندان را به همکاری میان رشته ای برجسته می کند. پژوهشگران خاطرنشان کردند که این نتایج و داده ها می توانند در زمینه های دیگر از جمله فیزیک نظری، شیمی و اخترشیمی سودمند باشند و به تفسیر طیف ها و بررسی ویژگی های جدید در این محدوده طول موج کمک کنند.

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه و 59 ثانیه